søndag 29. mars 2015

Påskekrim

Ja, det er påske, og i Norge er det høgsesong for krim. Sjølv kjem eg rett i frå Palmesøndagskveldsgudstjeneste. Det som skjedde i Jerusalem den påska for vel 2000 år sidan, kan vel også kome inn under krimsjangeren. Det let eg like vel ligge.

Eg skal i dette innlegget kome med mine tre norske favorittar innan krimsjangeren. Damene får ha meg unnskyldt, men eg landa på tre menn. Tre vise menn, for å stikke innom Bibel att. Desse tre meiner eg har skjønt det. Nr 1 var no eit litterært geni, og bevega seg i mange ulike sjangrar. Nr 2, er min samtidsfavoritt, i lag med nr 3.

Kor kjem omgrepet "påskekrim" frå. Høyrde på radioen i dag, at det heile starta nokså tilfeldig i 1923, med boka "Bergenstoget plyndret inat" av Jonatan Jerv. Dei som sto bak dette pseudonymet, var Nordahl Grieg og Nils Lie.
To fattige studenter, som nettopp laga ei historie om nokre studentar som plyndra bergenstoget. Dei fekk den utgitt mot at dei laga eit kapittel til slutt, der alle passasjerane fekk tilbake sakene sine.
Det høyrer med til historia, at annonsa sto på framsida i Aftenposten, og vart sett på som ei nyheitssak. Aftenposten vart nedringt av fortvila folk som hadde familiemedlemmar på toget.

Høyr gjerne på dagens Brønsj på P1.

http://radio.nrk.no/serie/broensj#t=28m49s

1) Bernhard Borge - Nattmennesket, er av dei absolutt beste bøkene eg har lest. Må berre lesast


2) Gunnar Staalesen - Varg Veum er min favoritthovudperson i moderne krim.


3) Hans Olav Lahlum - Likar dei to hovudpersonane og samhandlinga dei i mellom. Har lest alt han har gitt ut av Krim. Unn deg ei Lahlum-bok i påska!


Det er sjølvsagt mange andre som sikkert er på høkgde med desse tre. Dette var no mine favorittar då. Vi har sjølvsagt ein del kvinnelege forfattar som kan nemnast. Karin Fossum og Anne Holt t.d.

Det som øydelegg krimsjangeren, er at det er så like plot og alt for like hovudpersonar. Synes forlaga kunne vore litt meir kritiske.

Den som sel mest, og er akta både innanlands og utanlands, er nok ikkje på mi 10 på topp liste heller, men all honnør til vedkomande. Forlaga brukar så mykje pengar på han (som gjer at det vert vanskelegare for andre ...) difor treng ikkje eg reklamere for han her :-).

I påska vert det nok ikkje krim for min del. Eg satsar på ein del Bibellesing, i tillegg til siste boka til Brit Bildøen.
Håpar òg å få starta på denne:

Guadalupe Nettel.


God påske!


Rune


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar